Dricks

Nu ska väl inte detta inlägget handla om bara "dricks", men något jag  tycker är lite "obehagligt" är att alla förväntar sig pengar eller försöker lura en på pengar när man är utomlands. Nu lät det som att jag är paranoid. Men i Thailand försökte dom lura oss på pengar hur ofta som helst. Tillslut blev man nästan förbannad, eller jag blev förbannad och började bråka med en försäljare haha! Så nu i Egypten verkar det kunna bli samma historia. Dels förväntar sig alla dricks hela tiden och om man skall åka taxi försöker dom lura en genom att ge tillbaka fel sedlar och sådant. Jag gillar inte det, speciellt inte när det är svårt att kommunicera då man talar olika språk. I affärer och liknande föredrar jag ett fast pris. Jonas däremot var jätteduktig på att pruta, jag gick med på det första priset nästan. Vilket är idiotiskt, nästan lika dyrt som i Sverige.
 
 
Jag förstår att många är fattiga och lever på en viss lön. Men vissa försäljare i Thailand stod där med sina iPhones och liknande, vilket inte gav mig någon jättelust att ge dem mer pengar. En del tjänade väldigt bra på sina varor. Jag är tyvärr inte gjord av pengar (även om alla trodde det), men klart jag dricksar för en viss tjänst. Om någon bär upp mitt bagage.. så ger jag väl gärna lite, fast helst inte om personen i fråga "förväntar" sig pengar. Vi får väl se hur jobbigt det blir ;) Gör det till en stor grej när det inte är det uppenbarligen...
 
Satt och planerade precis, hur mycket pengar jag ska växla och så. Så jag snubblade in på ämnet (A)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0