Juletider

Tänkte bli lika klokare gällande julen, jag är inte så insatt i varför saker och ting firas direkt.
 
Advent
Första advent är fjärde söndagen innan jul. Historiskt sett så har adventsfirandet sina rötter i julfastan. Det är alltså en tid för fasta och förberedelse inför firandet av jesu födelse. Vilket jag inte alls hade koll på, jag äter ju mycket mer och dricker mer inför julen haha.
 
Julafton

Julafton firas den 24:e december, dagen innan Jesu födelse som var på juldagen. Detta gjorde man som en förberedelse inför juldagen och ofta läste man en julbön på julaftonskvällen "Julevangeliet". På julafton äts ofta "julmat" och julklappar delas ut.
 
Julgran
På 1500-talet började traditionen med julgran i Tyskland. Under 16-1700 talet började den även kläs med ljus.
 
Julmat
Pepparkakor bakades förr i tiden med riktig peppar, kakan ansågs ha medicinska effekter på grund av alla kryddor. Pepparkaka kallades även medicinplättar. På 1500-talet i Sverige var de väldigt dyra och exotiska och man unnade sig bara dessa på festligare tillfällen.
 
Fläskmat finns mycket på julbordet på grund av det gamla bondesamhället där folk mest levde på saltat kött.
 
Gröt- förr hade gröt en mycket högre ställning än nu, då vi mest äter det till frukost. Förr betraktades det som festmat.
 
Lucia
Firas den 13e december och var enligt folktron en farlig natt på grund av att många övernaturliga makter var i rörelse då. Till luciadagen skulle alla julförberedelser vara klara och detta firade man med att äta lite extra och dricka lite mer. Lucia är namngett efter ett skyddshelgon, Sankta Lucia. Den svenska traditionen skiljer sig mycket från den på Sicilien där Sankta Lucia föddes.
 

 
Nu kan vi mycket mer om julen! All julmatshistoria orkade jag inte skriva om men jag läste själv om t.ex. julöl och mandeln i gröten. Ibland undrar man varför man firar saker som man själv inte har en aning om varför ;D
Men jag äter mer än gärna pepparkakor, lussekatter och dricker julöl/glögg. NO PROBLEMS. You don't have to ask me twice.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0