Blågylta

I skolan läser vi kemisk miljövetenskap. När jag pluggade lite idag så lärde jag mig om en fisk! Det kan man inte tro med tanke på att jag pluggade på olika ekosystem och biom/biotyp o.s.v. Men på föreläsningen talades det lite om fenotypisk plasticititet, vilket innebär att en organism kan ändra sitt utseende beroende på hur miljön ser ut (utan att det är någon ändring i dess DNA). Blågyltan (fisken i fråga) är väldigt speciell! Blågyltehanen är blå och orange och en av våra mest färgglada fiskar och honor är ljusare och mindre färgglada. En hane lever ofta ihop med flera honor, när hanen lämnar honorna tar den största av honorna hans plats och har inom några dagar bytt kön! Inom några månader har den också växt till sig och blivit med färgglad. Det finns alltså så kallade terminala hanar, dessa var honor från börjar men som vid en viss ålder (mellan 7-13 år) blir hanar! Finns massor med häftiga exempel på hur djur/växter anpassar sig. Väldigt intressant faktiskt...
 
BLÅGYLTAN! Himla vacker fisk.
 
Tänk om man kunde bli typ man för att passa in på herrtoan helt plötsligt, eller bli en bänk för att höra hem i föreläsningssalen ;) haha. Kanske överdriver lite, skulle ju skriva ett lärorikt inlägg!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0