Brist på respekt

 Ätligt talat, tror jag att dagens ungdomar (inklusive de i min ålder) kanske snarare min generation, har en stor brist på respekt för tider, varandra och för vuxna. EXEMPEL: Om man i över tre veckor planerat någonting, så tycker jag att det är oacceptabelt att ändra sig dagen innan för att man inte "vill" en sak. Man vet såklart långt innan om man vill någonting eller inte. Om man blir sjuk eller får ont någonstans är det ju såklart svårt att undvika, men att bara ändra sig över en dag fungerar inte! Sen är nog facebook ett stort problem i att många inte kommer på ett evenemang till exempel, det är lätt att trycka på "jag kommer" knappen och sen inte göra det. En muntlig överenskommelse är mer bindande. Jag gör alltid mitt yttersta för att komma i tid och har jag sagt till mina vänner att vi ska ses, då ses vi. Jag ringer aldrig och säger: Oj jag ska bara göra detta, detta och detta först, ses om tre timmar. Alternativt att inte komma alls, det händer inte! Enda gången jag kan avstå från något är ifall jag blivit sjuk eller på annat sätt inte kan komma (på grund av transportproblem eller dylikt) men då ska det inte drabba dem som faktiskt kommer vara där så mycket. (Om fyrtio personer ska ses och träna i skogen kanske inte min närvaro är så viktig). Egentligen så borde man inte lägga så mycket energi på vad andra gör, utan bara göra det bästa av sitautionen själv, men varför har vissa så svårt med tider och att inte tänka på hur det drabbar andra? Är det samhället, uppväxten eller bara personlighetsdrag som gör att man helt enkelt inte bryr sig? Jag gör inte alltid exakt som jag vill, för det hade inte minst drabbat mig själv negativt, men även andra. Jag kommer aldrig ta mig någonstans här i livet, socialt eller professionellt om jag väljer att göra det jag känner för när jag vaknar.
 
Vad ska jag ha på mig ikväll är ännu en fråga haha, mindre viktigt kanske.
 
Även språket är ett problem bland ungdomar, svenska språket har blivit ett enda stort mumlande med särskrivningar och svordomar. Man kan inte skilja på enda/ända, de/dem/det han/honom o.s.v. Tack och lov för word och rättningsprogrammet där ;)
 
 
Ska göra ett superglatt inlägg sen, men nu ville jag skriva av mig och inlägget är inte riktat mot någon eller några så ingen behöver ta illa upp. Det är mer en betraktelse av många olika händelser och en fråga jag har ställt mig flertalet gånger. Krams


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0