Cigaretter

Bara i Sverige orsakar rökning ca 10 000 cancerfall per år. Då en cigarett tänds så produceras ungefär 40 olika ämnen som är cancerframkallande. Jag förstår verkligen inte hur någon frivilligt vill få i sig tjära, kolmonoxid och formaldehyd? Det jag förstår ännu mindre, är hur man kan betala pengar för det? Man köper sig cancer, köper en förtidig död. Sen vet jag ju att allt inte är svart eller vitt. Det är inte den hela sanningen, alla får inte cancer. Alla röker av olika anledningar, ibland är det kanske värt det. Vem vet, men för mig är det ofattbart :)
 
Isch!
 
Formaldehyd - Används för balsamering av kroppar.
Tjära - Fastnar i lugnorna  (används bla i asfalt och målarfärg)
Kolmonoxid - Det avrättade man människor med i Nazityskland...
Vätecyanid- Ännu ett ämne som används för att avrätta folk ;)
Aceton - Används som nackellagsborttagning.
Arsenik - Används i råttgift.
 
Finns 35 ämnen till som verkar cancerframkallande i cigarettrök, bland annat kadmium, bly o.s.v. Detta göra många frivilligt mot sig själva... Jag är livrädd för cancer, det är en fruktansvärd sjukdom och man utsätts för mycket kemikalier som är farliga i ens vardag redan utan cigaretter. Därför kan man också bli så arg när någon röker bredvid en, det är inte ett val jag gör att stå där och andas in 40 ämnen som är skadliga för mig. Så nej tack. Ungefär 200 dödsfall/år beräknas bero på passiv rökning. (källa cancerfonden.)
 
 
Sen luktar du illa å får dålig hy med, lycka till haj :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0