Konflikthantering

Någonting som jag tror att man någon gång i livet inser, är att man inte kan tvinga någon att tycka om en. Man kan inte heller få någon att göra som man själv vill. Men man kan försöka prata och ändra någons uppfattning genom bra argument. Att lyssna på en annan person - kommunikation - är en väldigt viktig del i att lösa konflikter. Oftast ser man problemet som något man måste vinna, det handlar inte om att vinna utan om ett samarbete, konflikten ligger ju i bådas intresse.
 
 
Ibland  kan det nog vara bra att ta en paus, räkna till 10. Eller att gå därifrån, så att man inte säger saker när man är som argast och känslorna bubblar. Man kan fråga sig själv om det är värt det? Vissa saker man kan bli arg över är väldigt onödiga och när man lugnat ner sig undrar man nästan själv varför man blev så arg! Däremot kan det vara farligt att vänta alldeles  förlänge, att försöka undvika konflikterna. Då kommer känslorna att explodera om något annat kommer upp, bara för att man inte tog sig tid och löste problemet förra gången. Ibland måste man fråga sig om man ska kämpa för sin sak, ska man undvika problemet, ska man kompromissa eller ska man försöka lösa det ihop? Svåra frågor, med väldigt olika svar.
 
Det är viktigt att variera sig i hur man hanterar konflikter. Det går inte att alltid undvika det och gå därifrån, det går inte heller att alltid kompromissa och aldrig få ut det man själv vill av situationen. Tidigare var jag väldigt rädd för konflikter och undvek alla situationer som skulle kunna leda till att det blev bråk eller liknande. Nu "vågar" jag mer stå upp för vad jag tycker och argumenterar hellre för min sak. Jag är inte heller främmande för att acceptera att någon annan har rätt, om dom har bra argument för detta.. Jag tror man mår bättre om man åtminstone har försökt att lösa konflikterna, gjort sitt bästa! Var en aktiv lyssnare, respektera varandra och om man har försökt allt.. Så tror jag att man skall säga upp kontakten med sådana som bara tar ens energi men inte ger någonting tillbaka. I livet får man välja vilka man skall umgås med, det är OK!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0