Nervositet

Låg och funderade på allt mellan himmel och jord igår (kunde inte somna) så funderade jag på, varför blir man kissnödig när man är nervös!? Till exempel innan en presentation eller liknande. Svårt att hitta info om detta tyckte jag själv. Men det styrs tydligen av det sympatiska nervsystemet. Systemet aktiveras när kroppen utsätts för fara/stress/press. Det sympatiska och parasympatiska nervsystemet är kroppens självstyrande system. Kroppen omfördelar blodflödet från huden (man kallsvettas), hjärtat slår snabbare och man får högre blodtryck. Det sympatiska nervsystemet styr även urinblåsans tömningsreflexer. Så en reflex skickas som säger att vi är kissnödiga :) Eller att vi vill göra tvåan med för vissa. ;D Vad vi lär oss!! :) Förr i tiden när vi skulle jaga eller liknande så kanske det var bra att ha gjort sina behov innan? Eller varför det blir så vet jag inte, hjälper ju inte mig att vara kissnödig under en presentation i skolan direkt.
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0