Reproduktion

Nu när vi läser en hel del om kemi och miljö får man reda på fler och fler saker som gör att reproduktionen hos människan kan störas (och andra problem såklart). Allt detta skrämmer verkligen mig då jag, I FRAMTIDEN, vill ha barn! Det skulle vara en mardröm om det visade sig att det inte skulle gå, men att oroa sig innan är ju helt klart inte så vettigt.
 
Det är ingen exakt statistik, men ungefär var femte par har någon gång i livet svårt att få barn. Det är väldigt många... Det kan bero på både mannen och kvinnan, t.ex. att äggledare och äggstockar hos kvinnan måste fungera på rätt sätt eller att mannens spermier måste vara av bra kvalitet. Kvinnans fertilitet börjar minska redan i trettio-årsåldern!
 
 
Har man försökt få barn i över ett år kan man göra en utredning. Denna utredning tar ofta mellan två och tre månader. Behandling kan vara stimulerad ägglossning, provrörsbefruktning, äggdonation eller kirurgi för att återställa skadade organ.
 
En föreläsare berättade om att DDT som sprutades på åkrar o.s.v. orsakade att fåglar inte kunde få ungar då äggen fick ett för skört skal, så äggen gick i sönder i boet. Detta berodde på att DDT skadade fåglarnas reproduktionsförmåga. Nu har man börjat inse att  bromerade flamskyddsmedel i olika produkter kan ha en liknande påverkan. Bromerade flamskyddsmedel innebär att de alla innehåller grundämnet brom, flamskyddsmedel finns i produkter för att de inte ska kunna brinna. Detta finns i textilier i t.ex. soffor, i tv:n och en massa andra produkter. - Bara det gör mig nervös över att sitta i soffan! Men man kan inte vara rädd för allt :)
 
Det är viktigt att kolla upp att man inte utsätts för massor av onödiga gifter, till exempel ställa krav på affärer... KONSUMENTMAKT ;) Det har jag dock aldrig gjort, men skulle det komma fram att jag har köpt ett par skor som innehåller en viss procent farliga ämnen skulle jag returnera dom direkt..

/tessan som blir lite klokare
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0