Rodnad

Varför rodnar vi när vi blir generade? JAAAAA (Jag kunde inte somna igår heller) så jag funderade. Än en gång beror det på vår självstyrande nervsystem (autonoma nervsystemet) alltså, vi kan inte själva styra det. Samma sak som med varför vi blir kissnödiga när vi blir nerösa. Men när vi blir generade/förälskade och så vidare så kan vi bli röda i ansiktet, i nacken eller få röda fläckar på halsen och liknande. Rodnad beror på den sympatiska gränssträngen (som löper på var sin sida om ryggradens framsida). Genom nervtrådar så skickas signaler ut i kroppen till blodkärlen, som då utvidgar sig. Detta visar sig som rodnad då vi får en ökad blodcirkulation. Tydligen kan detta ha varit viktigt innan vi fick ett språk att tala med, då var det viktigt att förmedla signaler om hur vi känner/mår. Så vi blev röda i ansiktet vid förälskelse/genering. Man tror att blyghet beror mycket på genetik och det forskas i vilka gener som orsakar blyghet.
 
 
Själv är jag inte speciellt blyg och rodnar inte ofta. Det får vara riktigt grovt om jag skall rodna. Däremot har jag lite svårt att ta emot komplimanger. Det kanske är en form av blyghet? Eller så är jag bara svensk helt enkelt.
 
Vad får dig generad?
 
/Therese
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0