Sambolagen

I dagens "Therese blir lite klokare" ;) Tänkte jag lära mig lite om sambo-förhållanden. Inte alltid man vet vad som gäller! Även om man är rörande överens om allting när det går bra i förhållandet, så vet man ju inte om det skulle uppstå problem om det skulle ta slut! Därför tycker jag det idag är viktigt att lära sig lite om vad som gäller. Har jag några rättigheter om det skulle ta slut tro? :)
 
 
 
Ett samboförhållande upphör om någon ingår äktenskap, om man flyttar isär, om någon dör eller dylikt. Om någon av parterna begär bodelning när sambo-förhållandet tar slut så skall bodelning ske. I detta ingår bara sambornas gemensamma bostad och bohag, om de olika egendomarna är gemensamma. Då spelar det ingen roll vem som har betalat för egendomen. Men däremot om någon flyttat in till den andre så gäller inte detta. Kan man inte komma överens om vem som har köpt vad så kan även bodelning under tvång av en bodelningsförättare. Vi har rätt bra koll på vem som äger vad, och jag tror inte att det skulle uppstå några problem om det skulle (hoppas verkligen inte) ta slut. Jag äger micron bland annat! ;) Haha.
 
Man har inte heller någon rätt till arv efter varandra, men man kan skriva testamente till detta ändamål! :) När jag läste på om detta läste jag även att vissa religioner anser att sambo-förhållanden är en synd.. ;D Wopsie!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0