Sömn

Nu när jag sover mer än vanligt - vaknar inte av väckarklockan osv. Så har jag funderat på detta med sömn. Sover jag förlänge vaknar jag alltid med huvudvärk! Det känns ju väldigt bortkastat att sova längre och tro att man ska vara pigg, men när man vaknar vill man bara somna om för det gör så ont i huvudet. Vad beror då detta på? Vad jag har förstått beror det oftast på vätskebrist. När vi sover svettas vi då vi blir varma när vi sover, dricker man inte tillräckligt med vätska innan så får man huvudvärk! Det är förmodligen därför jag får huvudvärk på morgonen när jag sovit lite väl länge.
 
Sen är det också så att om man inte sover, så är det lättare att lägga på sig några kilo! Sömnbrist gör en extra hungrig och höjer blodfettnivåerna. Man får högre halter av ghrelin som produceras i en del av magsäcken och stimulerar aptiten, mer hormon produceras innan en måltid och produktionen minskar efter en måltid. Om man sover för lite blir också ämnesomsättningen sämre, inte undra på att man kan gå upp i vikt av att sova dåligt!
 
 
 
För att ta igen en dålig natt kan man ta en tupplur på 20 minuter på eftermiddagen tydligen.. Jag har alltid trott att man inte kan ta igen förlorad sömn.. Men forskarna vet väl bäst!! ;)
 
Så sov nu inte längre än ca 8-9 timmar/natt! :) Däremot är det viktigt att ha kvalitetssömn, ibland kan man sova länge, men ha sämre kvalitet på sömnen. Se till att det inte finns några störelsemoment när du sover, vakna inte för många gånger under natten - viktigt är också att hamna i djupsömn, dröm dröm dröm!! :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0