Sträckningar

Något jag ofta gör fel när jag ska träna är att jag lägger för lite tid på att värma upp, jag vill köra på direkt! Jag är ju en rätt rastlös typ. Men om jag skulle lägga en kvart på att värma upp ordentligt skulle jag nog minska risken för att sträcka mig rejält. En stukning är ju att ett ligament eller ledband runt en muskel sträcks ut eller belastas alldeles för hårt. En stukning är det när det är runt armar, handleder och fötter. När detta händer på större muskelgrupper som mage och lår så kallas det för sträckning, detta brukar medföra svullnad på grund av en inre blödning runt muskeln. - Nu vet vi det.
 
 
Själv trodde jag att det fanns massor av saker att göra för att förhindra sträckningar, men tydligen är det bara att värma upp och tänja försiktigt. Jag ska väl erkänna att jag är dålig på detta. Igår innan träningen så sprang vi ju dock, men jag blev inte varm i kroppen. Utan frös fortfarande lite, vilket mirakulöst nog betydde att jag då inte var varm ;) Smart tess. Nästa träning då SJUTTON ska jag bli varm, jag ska svettas som en liten minigris innan jag gör något förhastat. Så tråkigt att behöva gå av träningen innan den ens börjat...
 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0